Adakah tujuan hidup kita Dunia atau Akhirat?

Begitu bertuah sekali rasanya menemui hadis Nabi s.a.w. berikut sebagai garis panduan untuk kita hayati bersama, yang bermaksud: “Barangsiapa yang kehidupan duniawi menjadi tujuan utamanya, nescaya Allah menjauhkan dirinya dari tujuannya, dan meletakkan kefakiran di hadapan biji matanya. Ia tidak mendapatkan kehidupan dunia, melainkan apa yang telah ditentukan baginya. Barangsiapa yang kehidupan akhirat menjadi niat utamanya, nescaya Allah akan menyatakan dirinya dengan tujuannya, dan menjadikan kekayaan dalam hatinya sekaligus mendapat kehidupan duniawi. Dan (perlu diingat), kehidupan duniawi adalah hina.” (H.R. Ahmad, Ibnu Majah dan Tirmidzi.)

Persoalan yang perlu kita tanya diri kita ialah adakah kita menghampiri dunia atau akhirat? Sekiranya cinta kita terhadap dunia tidak berkurangan malah bertambah-tambah rasanya, maka itu tandanya kita menghampiri Dunia. Dunia yang penuh dengan tipu daya dan ada disebut bahawa dunia ialah permainan. Jangan kita dilalaikan oleh dunia atau ditipu oleh dunia yang nampak cantik, indah di luarnya tetapi hakikatnya ia membawa kita jauh dari akhirat yang kekal abadi.

Syaitan sentiasa menghasut walaupun dalam solat..

About these ads

1 Komen (+add yours?)

  1. internet marketing center
    Feb 13, 2014 @ 04:55:06

    Hello everyone, it’s my first pay a visit at this website, and paragraph is genuinely fruitful in favor of me, keep up posting these articles or reviews.

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 4,893 other followers

%d bloggers like this: