Fardhu Kifayah dalam Pengeluaran Produk Makanan

sujud3

Industri pengeluaran produk makanan begitu pesat sekarang kerana bertambahnya bilangan pengguna. Dengan bertambahnya pengguna terutamanya dalam industri makanan, tentu sahaja akan mengundang pengeluar produk makanan. Persaingan berlaku dan bertambahkan kategori makanan yang ditempatkan di supermarket, stesen minyak dan kedai runcit.

Apa yang patut difikirkan ialah pengeluar-pengeluar produk makanan ini sepatutnya memenuhi asas dalam hukum menyediakan produk makanan dan menitik-beratkan kebersihan seperti air. Jika sekiranya pengeluar ini tidak mementingkan kedua aspek ini, dikuatiri produk yang dihasilkan terdapat syubhah atau tidak halal.

Maka, oleh yang demikian, adalah menjadi fardhu kifayah bagi masyarakat kita untuk mengeluarkan makanan yang halal lagi suci kerana Islam amat mementingkan kesucian. Jika sekiranya gagal memenuhi kriteria ini, maka adalah dikhuatiri ibadat seseorang itu juga mengandungi unsur syubhah atau mungkin ditolak.

http://www.halalmanufacturing.com

1 Komen (+add yours?)

  1. malakan abdullah
    Jan 13, 2015 @ 23:29:51

    Salam,memang benar dan saya cukup setuju sebab saya pernah menjadi pengedar barangan makanan bumiputera Islam ,saya berasa bersalah pada pemakan orang2 Islam ,pernah saya bertanya pada boss kenapa tak dapat sijil halal 1001 alasan diberi akhirnya saya tinggalkan syarikat tersebut.
    Wassalam

    Balas

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: